250 000 kroner til TV-aksjonen

Gir 250 000 kroner til TV-aksjonen for Redd Barna og krigsrammede barn

Med overskuddet fra Kavli og Q-Meieriene støtter Kavlifondet årets TV-aksjon for krigsrammede barn med 250 000 kroner.

– Det er med stor glede at Kavlifondet igjen er med og bidrar til NRK TV-aksjonen, sier påtroppende daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche.

Kavlifondet deler ut hele overskuddet fra Kavlikonsernet, med Kavli og Q-Meieriene i Norge, til gode formål. I år går altså en kvart million kroner av dette overskuddet til Redd Barna gjennom TV-aksjonen.

Denne uken deltok direktør for kvalitet, innovasjon og produktutvikling i Kavli, Annette Waage Jung, og Ingrid Paasche på ringedugnaden for næringslivet i Bergen, hvor de sammen overrakk gavesjekken på 250 000 kroner.

Sammen overrakk de to gavesjekken på 250 000 kroner til Marte Eggum fra TV-Aksjonen Vest.

 

DUGNAD: Ingrid Paasche og Annette Waage Jung på gavesjekkoverrekkelsen under ringedugnaden for næringslivet i Bergen tidligere i uken. 

– Meningsfullt å gå på jobb

– Det er veldig spesielt og meningsfullt å vite at hver gang du går på jobb, så er du med og skaper verdier til gode formål. Vi i Kavli og Q er svært stolte og glade for å kunne bidra til det viktige arbeidet til Redd Barna, sier Annette Waage Jung.

Ingrid Paasche påpeker at det dessverre er et stort og udekket behov for Redd Barnas arbeid i verden i dag.

– Årets TV-aksjon avholdes mot et trist bakteppe hvor hvert sjette barn i verden er rammet av krig og konflikt. Redd Barna er der for de barna som trenger det aller mest. Støtten til deres arbeid oppleves som en svært meningsfull bruk av de verdiene vi har skapt, sier Paasche.

– Vi er også glade for at Redd Barna skal bruke midlene på barn som har flyktet fra krig og konflikt til Norge. Kavlifondet støtter også barn og unge både her hjemme, og ute i verden, legger hun til.

 

SAMMEN FOR BARN: F. v. Annette Waage Jung, Ingrid Paasche og Marte Eggum i NRK TV-aksjonen Vest. Foto: Celine Gripsgård/Kavli

Bli bøssebærer!

Til vanlig deler Kavlifondet ut størstedelen av sine midler til prosjekter i Norge, Sverige og Storbritannia, som er de tre landene hvor Kavlikonsernet har matvareproduksjon.

– Det er viktig for oss å gi tilbake til de samfunnene hvor verdiene skapes, understreker Paasche.

– Men vi mener at det også er viktig å løfte blikket utover vår egen del av verden. Skal vi klare å nå FNs bærekraftsmål, må vi som kan, være med og bidra også utfordringene er størst, slår hun fast.

Derfor støtter Kavlifondet også en rekke prosjekter innen utdanning, psykisk helse hos barn og unge og klima/miljø i Etiopia og Nepal

– Nå håper vi mange næringslivsaktører blir med på dugnaden, og at alle som kan melder seg som bøssebærere på søndag, oppfordrer Paasche.

 

På givertoppen

Bidraget fra Kavlifondet ligger så langt på tredjeplass på listen over topp 10 bidrag til årets TV-aksjon. – Vi håper selvfølgelig at mange går forbi oss og gir enda mer, sier Ingrid Paasche.

Følg med på giverstafetten her! På TV-aksjonens hjemmeside kan du se totalbeløp både for hele landet, fylker og kommuner.

 

 

Foto: NRK TV-aksjonen Vest

BAKGRUNN

  • TV-aksjonen NRK Redd Barna går til å hjelpe barn rammet av krig og konflikt. Målet er å samle inn nok penger til å gi over 100 000 barn mulighet til å leke, lære og leve i fred.
  • Pengene går blant annet til:
    – å gi barn muligheten til å gå på skolen
    – å gjenforene barn med familien de har kommet bort fra
    – å støtte tidligere barnesoldater
    – trygge lekeområder der barn kan utfolde seg
    – hjelp til å håndtere vonde opplevelser
    – at barn som har flyktet til Norge, får en aktiv fritid
  • Pengene fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge.
    Les hele artikkelen: Dette går pengene til
  • Med overskuddet fra Kavli har Kavlifondet bidratt til TV-aksjonen med totalt 2,2 millioner kroner siden 2017.
  • Den enkeltdonasjonen fra Kavlifondet til TV-aksjonen ble imidlertid gjort i 2013, med 1 million til Nasjonalforeningen for folkehelsen.
  • De ansatte ved fabrikken til Kavli Norge i Bergen har i tillegg bidratt gjennom mobilisering av ansatte som bøssebærere, og hatt egne samarbeid med TV-aksjonen Vestland. F eks som årets lunsj med mening, kampanjen Girls Take over og bøssebærermobilisering for Kirkens Bymisjon.

Kavlifondets tildelinger til TV-aksjonen 2017-2023