På Liland var klassen delt inn i grupper som sammen laget en prosjektfil, med tilhørende lister som innehold alle elementer som behøvdes for å kunne lage sin egen kreative resirkuleringsmulighet til hjemmet. Dagen vi var på besøk hos klassen, skulle de begynne å lage sine løsninger og gruppebordene i klasserommet bugnet av pappkartonger, glitterlimer, sumperlim, klistremerker og maling. Alle elevene visste akkurat hva de skulle lage. Og kreativiteten lot seg ikke vente på i 5. klasse. Der var alt ivaretatt fra design, til utforming og farge.
Mens elevene jobbet, fikk vi lov til å gå rundt for å høre hva de laget. Noen laget en løsning som var utformet som en båt, mens andre laget en løsning som var utformet som en sopp – i både blå, rosa, og oransje farger, med glitter og klistremerker.
Mens elevene jobber spør vi dem om de har lært noe nytt gjennom aksjonen, og en av dem svarer:
- Masse. Jeg visste for eksempel ikke at man skulle resirkulere aluminiumsfolie. Vi har også lært at 1000 tuber kan bli til en ny sykkel, sier er annen.