Kavli smøreost feirer 100 år

Kavli smøreost feirer 100 år

100 år for vår smøreost, og det feires med bursdagsfest!  

Olav Kavli  

7. januar 1872 blir Ole Knudsen Kavli født, som fjerdemann i en søskenflokk på seks. Familiens småbruk utenfor Molde er beskjedent og alle må bidra for at de skal ha mat på bordet. Gjennom hardt arbeid med kyr, sau, høns og gris, fiske og hogst, får de endene til å møtes, og Ole lærer tidlig hvor viktig arbeid og sparing er. Etter hvert begynner Ole å kalle seg selv for Olav, og allerede som syvåring begynner han å spare for å en dag kunne starte sin egen virksomhet.  

Med 60 kroner i lommen kom han til Bergen noen år senere. Med arbeid på dagtid, og studier på kveldstid, etablerte han firmaet O. Kavli i mars 1893, tre år senere. Prøvelsene blir mange, og med en konkurs i kofferten, startet han bare en måned senere aksjeselskapet O.Kavli AS.  

 

Smøreost  

Rundt 1920 pågikk et kappløp i internasjonal osteindustri om å være den første produsenten av en myk, velsmakende og viktigst av alt holdbar påleggsost. Å klare å få til alle tre elementer i ett produkt var utfordrende, og den som kom først over målstreken ville nyte stor suksess. 

 

Olav Kavli likte å være først ute med ting, og i 1923 hadde han og medarbeiderne greid å lage en smøreost som smakte godt, ikke var for salt og som holdt seg. Den høsten inviterte han en eksklusiv samling gjester til hemmelig lansering av Primula. Osten, som var pakket i en halvmåneformet eske med en budeie på etiketten, falt i smak, og masseproduksjonen ble satt raskt i gang. Året etter ble varemerket Primula registrert. 

 

I 1925 lanseres Primula internasjonalt, som verdens første holdbare smøreost, og snart tar den store jafs av markedet i inn- og utland. Allerede før andre verdenskrig ble osten omsatt i en rekke land. Osten ble grunnlaget for Kavlikonsernets videre suksess. 

 

Med lansering i 1929, var Kavli også verdens første til å selge ost på tube. Fordi eksport- og importregler på 1930-tallet gjorde det vanskelig å selge Kavli-produkter til andre land, etablerte Olav egne fabrikker i Østerrike, Danmark, Storbritannia og Sverige. Etter hvert fikk faktisk den internasjonale delen av konsernet større betydning enn den norske. 

 

100 års feiring  

Feiringen begynner den 6. mai med starten på vår største kampanje dette året – Jakten på Gulltuben. Konkurransen går ut på at forbrukerne skanner tuben de kjøper i butikken for å se om de har funnet en Gulltube eller ikke. Om de har, venter en premie på dem. Premiene varierer fra Drømmeopphold i Dyreparken for 3 familier i 3 dager med overnatting, til kinobilletter, ostekofferter og cash back. Kampanjen er synlig på materiell i butikker over hele Norge og på sosiale medier, og varer frem til 30. juni. 

I anledning jubileumsfesten vil Kavli fra mai til juni legge ut på en landsomfattende turné for å besøke forskjellige butikker i hele Norge. Vi har lyttet til ønskene til folket, og målet er å arrangere festlige begivenheter i butikkene for alle barnefamilier, store og små, for å feire Kavli Smøreosts 100-årsjubileum. Under turneen vil det bli arrangert festligheter for barnefamilier med lykkehjul og skattejakt med maskotene Smelte eller Smøre, samt masse deilige smaksprøver og god stemning